Világítás Világítás

A közlekedés során látni legalább olyan fontos, mint hogy minket is meglássanak. Járművünk világítástechnikai rendszerei erről gondoskodnak. Meghibásodásunk esetén növekszik a balesetveszély, ezért a rendszerek közlekedésbiztonsági szempontból kiemelt jelentőségűek. A minden évben rendszeresen megrendezett Látni és Látszani világításellenőrző kampány során különösen megmutatkozik, hogy átlagosan minden harmadik járműnél világítási hiányosságok fordulnak elő̋. A túl magasra beállított fényszóróktól az olyan járművekig, amelyek gyakorlatilag vakon haladnak az utakon egy sor tennivalója van a szervizeknek, hogy helyreállítsák a közúti közlekedés biztonságát.

Mit kínálunk? 

Szervizünk a legmondernebb Hella Gutmann SEG IV-DLLX készüléket a szintén Hella Gutmann Mega Macs diagnosztikai műszerrel összekötve, az összes ma forgalomban lévő ultra modern fényszóró-rendszereket, így a halogén fényszórókat, bi-xenon fényszórókat, LED fényszórókat, Matrix Beam fényszórókat és a távolsági-asszisztenssel ellátott rendszereket is egyszerűen és gyorsan újratudja kalibrálni.


Rendkívül precíz beállítás 

Egyre több járműnél alkalmaznak távolsági fényszóró-asszisztenst. Ezeket gyártótól függően külön kell ellenőrizni, beállítani, illetve értékelni. Az új Hella Gutmann fényszóró állító révén ez lehetővé válik. A vizsgálóernyő függőleges skálája 0,2°-os lépésekben van megadva, segítségével azonban 0,1°-os lépésekben lehet leolvasni az értékeket. Ezáltal például az új Audi A8-as LED-fényszórója eseteben kiértékelhető a Matrix-Beam távolsági fény. A leolvasott korrekciós értéket a diagnosztikai készülék a vezérlőegységnek továbbítja. Így az SEG IV a tökéletes beállítást tekintve döntőnek bizonyuló sikertényezőt kínál olyan fényszórók eseteben, amelyeket mechanikusan már nem lehet beállítani. Továbbá a készülék vizsgálóernyője bármilyen fényelosztáshoz alkalmas, így tompított, távolsági és ködfényszóróhoz, valamint a különböző távolsági fényszóró-asszisztensek fényéhez is.
Tudta, hogy egy karambol, vagy egy komolyabb futómű javítás után mindig újra kell kalibrálni a mai modern fényszóró rendszereket? 
A megnövekedett teljesítményű gépjárművek, nagyobb követelményt támasztanak az alkalmazott világítástechnikai rendszerekkel szemben. Minden átvizsgálásunk során ellenőrizzük az izzók megfelelő működését, szükség szerint műszeresen utána állítunk, a hibás darabokat pedig kiváló minőségű, BOSCH, OSRAM, HELLA, PHILIPS vagy TUNGSRAM égőkkel pótoljuk.

Miért fontos?

Biztonságtechnikai szempontból egyértelmű szerepe van járművünk világító berendezéseinek. Azonban nem csak az a fontos, hogy a megfelelő izzók világítsanak, a fényerő és a fényszórók magasságának optimális beállítása, az intelligens rendszerek helyes működése is hozzátartozik a világítástechnika 100%-os állapotához.

Világítás kisokos 

Mi a különbség a hagyományos és a xenon-izzók között? 

A xenon izzók színhőmérséklete és fényereje is magasabb, mint a hagyományos halogén izzóknak – ezáltal javítják a látási viszonyokat az éjszakai, esti közlekedés folyamán. 
Azonban nem kell minden áron a xenon világításra törekedni, minden autó saját világítótestjeinek megfelelő izzókkal tudja a legideálisabb megvilágítást elérni, anélkül, hogy az a közlekedésben részt vevő többi autóst zavarná. 

Mit jelent a bi-xenon név? 

Olyan xenon rendszert jelent, amely egyetlen izzóval biztosítja a tompított és a távolsági fényszóró funkciót is. 
Ezt egy mozgatható blendével biztosítja, amely megemelt és lesüllyesztett állapotában hozza létre a kívánt fényhatást. 
A Bi-Xenon esetében a távolsági fényszóró fényének színe azonos a tompított fényszóróéval.

Beszereltethető-e xenon izzó utólagosan? 

A szabályozás szerint csak automatikus fényszóró-magasságállítással, fényszórómosóval, és xenon izzóhoz kifejlesztett fényszóróházzal felszerelt autóba szerelhető be xenonkészlet, a műszaki vizsgán így mehet át legálisan az eredetileg halogén fényszóróval szerelt autó. Ennek oka az eltérő fényszóróház-kialakítások miatt van, amelynek köszönhetően a szembejövőknek vakító, a vezető szemének pedig fárasztó lehet az utólagosan beszerelt xenon használata. Ez a műszaki vizsgán is problémákat okozhat. 
Az utólagosan szerelt xenonok esetében úgy lehet sikeres egy műszaki vizsga, ha az előírt kellékeket is beszereltetjük autónkba, ami jelentős többletkiadást jelenthet. Az illegálisan beszerelt xenon-lámpa, a vakítás miatt, veszélyes és tilos is – a rendőr vizsgára kötelezheti az ilyen autót. A lámpa ugyanis élesen elvakítja a szembejövő forgalmi résztvevőket. Aki ilyet használ, az kockáztatja a forgalmi engedély érvényességét, és korlátozza a jármű biztosításvédelmét.

Milyen szabályok vonatkoznak az egyedi világításra? 

A jogalkotó a a közúti járművek műszaki megvizsgálásáról szóló 5/1990 (IV. 12) KöHÉM rendeletben meghatározza azt, hogy a közlekedési hatósági eljárás szempontjából mi tekintendő átalakításnak, mi nem.
A jogszabály az átalakításnak tekintendő változtatások végrehajtását a közlekedési hatóság előzetes engedélyéhez köti.
Alapszabály, hogy a jármű olyan átalakítása, amely valamely közlekedésbiztonsági vagy környezetvédelmi tulajdonság tekintetében a jármű gyárilag kialakított jellemzőinek romlását eredményezi, nem engedélyezhető. Az átalakított járműveket, az átalakítást követően időszakos műszaki vizsgálaton kell bemutatni. Az átalakítás eredményeképpen megváltozott, a közlekedési igazgatási nyilvántartásban szereplő műszaki adatok megváltozását be kell vezetni a közlekedési igazgatási nyilvántartásba.