A kuplungszerkezet szerepe, hogy a motor által előállított nyers energiát továbbítsa a sebességváltó felé. A kuplung a folyamatos használat során elhasználódik, elkopik, ilyenkor használata közben különböző anomáliákat észlelhetünk. Ezért fontos a karbantartása.
Kuplung, kettőstömegű lendkerék
Mit kínálunk?
A kuplung vizsgálata után megállapítjuk a szükséges beavatkozás mértékét. Előfordulhat bizonyos esetekben (pl.: enyhe recsegés, nehéz váltás, nem veszi be a sebességet) előfordulhat, hogy egy kuplung holtjáték állítással orvosolható a probléma. Így megspórolható az alkatrészek cseréje, sokat spórolhat. Azonban, ha a kuplungszerkezet menthetetlen, szervizünkben szakszerűen, megbízható alkatrészek felhasználásával kicseréljük a komplett kuplung rendszert, és amennyiben a rendszer része, a kettőstömegű lendkereket is cseréljük.
Miért fontos?
A megfelelően működő kuplung teszi lehetővé a könnyed elindulást és váltást. Ha a kuplung meghibásodik, nehezebben tudjuk a sebességeket váltani, de akár az autó sebességbe tétele is akadályba ütközhet. A kuplung teljes elkopása vagy meghibásodása esetén előfordulhat, hogy net közben nem tudunk váltani, vagy az autó elindítása is lehetetlenné válik.
Kuplung kisokos
Mi is az a kuplung?
Az autóban több tengelykapcsoló található, általában a tengelyek végén, a feladatuk az, hogy a különböző fordulatszámú alkatrészeket szinkronizálja. A kuplung a főtengelykapcsoló, ez az alkatrész a motor és a sebváltó között helyezkedik el, ez továbbítja a motor energiáját a sebváltóhoz – ám emellett szabályozni is tudja azt. Méghozzá a sofőr a lábával, a kuplung csúsztatásával – így lehetséges, hogy az autó rángatózás nélkül elindul, és menet közben akadás nélkül vált fokozatot.
A kuplung feladatai:
- A motor maximális nyomatékának üzembiztos átvitele a sebességváltóra
- A sima, lágy, rángatástól mentes indítás biztosítása,
- Sebességváltáskor a gyors szétkapcsolás és a kapcsolás utáni összekapcsolás biztosítása
- A belső égésű motorok üzeméből eredő torziós lengések csillapítása
- Extrém nagy terhelések esetén a tengelykapcsoló megcsúszása, a motor, illetve az erőátviteli rendszer mechanikus védelme.
Mik a kuplung részei?
- Kuplungszerkezet
- Kuplungtárcsa
- Kinyomó csapágy
A három alkatrész együtt mozog, együtt kopnak. Ezért ha az egyik meghibásodott, mind a három cseréje elengedhetetlen!
Mikor valószínűsíthető a kuplung meghibásodása?
Ha a következőket észleli, vegye fel kapcsolatot szervizünkkel:
- Az autó gázadásra sem gyorsul.
Induláskor kellemetlen szag, „égett kuplung szaga” terjeng az utastérben.
- Az autó emelkedőn erőtlen.
- Zörgő hang a kuplungpedál benyomásakor.
- Váltáskor recsegés.
- A váltás ellehetetlenülése.
- Az autó sebességben sem indul el.
- Nehezen veszi be a fokozatokat a jármű.
- A kuplungpedált nehéz benyomni.
- Csak teljesen felengedett kuplungnál indul el az autó.
A hibás kuplung használata egy idő után törvényszerűen más, jóval drágább szerkezeti elemek meghibásodásához vezet, ezért javítását soha ne halogassuk.
Hogyan használjuk helyesen a kuplungot?
A kuplungszerkezet kímélése a sofőrön is múlik, helyes használattal óvhatjuk az alkatrészt.
- Röviden csúsztassuk a kuplungot induláskor.
- Ne hintáztassuk az autót a kuplunggal, emelkedőn ne azzal tartsuk meg az autót.
- Kapcsoljunk üresbe, amikor csak lehet.
- Ne pihentessük a lábunkat a kuplungpedálon.
- Csak megfelelő fordulatszámon váltsunk.
- Váltáskor a lehető legrövidebb ideig használjuk a pedált – teljesen benyomva.
- Ha elfogy a pedál holtjátéka, azonnal forduljunk szerelőhöz, de akkor is, ha túlságosan megnő a holtjáték.
Mi az a kettőstömegű lendkerék (Dual Mass Flywheel – DMF)?
Mivel az autógyártók egyre kisebb lökettérfogatú motorokat gyártanak, amikből egyre nagyobb teljesítményt szeretnének kinyerni, a motorok jóval komplikáltabbak lettek, az ütemenkénti befecskendezések száma megnőtt, ami jelentősen nagyobb rezonanciával jár. Ezt a plusz rezgést ellenben egy vásárló sem szeretné átélni, ezért ennek a helyzetnek a megoldására találták fel a kettőstömegű lendkereket.
Mi a feladata?
A szerkezet lényege, hogy a motor főtengelyére egy komplex egység kerül, ami megfelelő rezgéscsillapítást biztosít a járműnek. Ezt a feladatot korábban a kuplung egyedül látta el, de a fent említett okok miatt mára ez már kivitelezhetetlen lenne.
Mikor kell cserélni a szerkezetet?
A járműipari mérnökök általában 180-200 ezer kilóméterre tervezik az egységeket, de természetesen nagy sok múlik a használati körülményektől. A lendkereket elsősorban a megnövekedett, átlagon felüli rezonancia teheti tönkre. A legnagyobb terhelés érdekes módon nem menet közben, hanem indítózáskor éri az alkatrészt, főleg olyan esetekben, amikor az önindító már nem a megfelelő fordulatszámon forgatja a rendszert, mert már az is elöregedett. Természetesen ezeken túl sem a túl alacsony, sem a túl magas fordulatszám nem tesz jót a lendkerék élettartamának. Optimálisnak egy dízelmotornál a 2.000 – 3.000 1/perc között, 120-130 km/órás tartomány tekinthető.
Fontos megemlíteni, hogy csere esetén a motorhoz kapcsolódó többi rendszert is ellenőrizni kell (önindító, befecskendezés), nehogy a csere után a meghibásodás ismét előjöjjön. Ajánlott továbbá a teljes kuplungszett cseréje is, mivel egy használt kuplunggal összeszerelt lendkerék élettartama jelentősen lecsökken.