Kipufogó Kipufogó

A kipufogórendszer alapvetően fontos része járművének. Típusa és állapota nagyban befolyásolja a motor teljesítményét, valamint lényeges szerepet játszik a zaj- és környezetvédelemben is.

Mit kínálunk? 

Szervizünkben felmérjük kipufogórendszere állapotát, így optimalizálva járműve teljesítményét és üzemeltetési költségeit. Vizsgáljuk a károsanyag-kibocsátást, az üzemi hőmérsékletet, a dobok, csövek és tömítések állapotát. Ellenőrizzük a lambda-szondát, a katalizátort, ha szükséges kitisztítjuk az EGR-szelepet és regeneráljuk a részecskeszűrőt. 


Miért fontos? 

A kipufogórendszernek szigorú törvényi előírásoknak kell megfelelnie, hiszen fontos feladata a zaj- és környezetvédelem. Emellett növeli a motor hatékonyságát, javítja az autó teljesítményét és nyomatékát, csökkenti a fogyasztást. Összetett feladata, hogy szűrje a motorban működése során keletkező robbanások hanghatását, szűrje a levegőbe kerülő káros anyagokat, valamint szabályozza a keletkező erő hatásmegoszlását, hogy minél nagyobb hányada a kocsi mozgatására fordítódjon. 

Kipufogó kisokos 

Milyen részekből áll a kipufogórendszer? 

A kipufogórendszerből alapesetben csak két csövet látunk az autónk végén, pedig igen bonyolult, összetett eszköz kígyózik végig autónk teljes fenéklemezén, melynek elemei:
1. kipufogó csonk
2. leömlő A leömlő szűkíti bele a hengerekből kiáramló forró kipufogógázt egy csővezetékbe, emellett csökkenti a robbanások hangját, tehát zajcsökkentő hatása is van.
3. kipufogó cső
4. első kipufogódob
5. hátsó kipufogódob
A dob másik neve: hangtompító. A hang tompítását több módon is elérheti, például rezonanciával – ezt használják a tuningműhelyekben, amikor az autó tulajdonosa nem csupán csendes kipufogást, hanem meghatározott hangot szeretne hallani. A legegyszerűbb megoldás pedig az elnyeléses hangtompítás, ami két egymásba csúsztatott csőből áll, amelyek közül a belső fala perforált, a külső pedig szigetelőanyaggal van kitöltve.
6. katalizátor
A katalizátor a kipufogógáz károsanyag-tartalmát csökkenti, olyan módon, hogy a magas hőmérsékletű gázból a katalizátorban található nemesfémek a káros anyagok egy részét oxidálják vagy ártalmatlan anyagokká alakítják. Rossz motorbeállítások mellett a katalizátor hatásfoka csökkenhet, az alkatrész meg is hibásodhat. Ha a gépkocsi valamely hibája a gyári katalizátor meghibásodásához vezetett, az új katalizátor is hasonló sorsra juthat, tehát a katalizátor cseréjével egy időben az eredeti hibát is orvosolni kell.
7. lambda-szondák
Az optimális működéshez a katalizátornak pontosan meghatározott arányú levegő-üzemanyag keverékre van szüksége, mellyel szabályozható a katalizátor hőmérséklete (600 és 800°C között). A lambda-szonda feladata a kibocsátott gázok oxigéntartalmának mérése és a mért értékek továbbítása a számítógép felé. A számítógép korrigálja a motornak adagolt benzin mennyiségét az optimális keverék érdekében
A gépkocsik kipufogórendszerébe épített lambda-szondáknak kettős szerepük van. A kipufogógáz oxigéntartalmának folyamatos mérésével egyrészt az üzemanyag/levegő mennyiségi arányának szabályozásához, másrészt a katalizátor hatékony működéséhez szükséges oxigénszint beállításához elektromos jelet szolgáltat.
8. részecskeszűrő - DPF (modern dízel autóknál)
Neve magáért beszél. A dízel autók motorjának kipufogásából származó apró részecskéket gyűjti össze és égeti el. A részecskeszűrő egy öntisztító alkatrész, a regeneráció gyakoriságát a fedélzeti számítógép határozza meg.
9. rögzítő, felfüggesztő elemek, tömítések. 

Miért nem érdemes olcsó, gyengébb minőségű kipufogórendszer autónkra szereltetni? 

A kipufogórendszerben közel 900 Celsius hőmérsékletű gázok áramolhatnak 130 kilométeres sebességgel. A kipufogódobot belülről az indításkor keletkező, ám a rövidebb utakon el nem párolgó savas kémhatású víz teszi próbára. Az egész rendszert kívülről sár, víz, só, számos ütés éri. Mindeközben folyamatosan erős rezgések rázzák az összes alkatrészét.
Természetes, hogy ezeket az igen komoly behatásokat nem fogja az olcsó, alacsony alumíniumtartalmú bevonattal rendelkező acélból vagy lágyacélból gyártott kipufogórendszer ugyanolyan időtartamig elviselni, mint egy jó minőségű alumínium bevonattal rendelkező acélrendszer.
Az olcsóbb rendszer hamarabb korrodálódik, repedezik. A hibák pedig nemcsak a motor teljesítményét rontják le vagy járművünk hangját rondítják el, de előfordulhat, hogy mérgező gázok jutnak az autó utasterébe, súlyos balesetet előidézve.