A vezérlés része a vezérműszíj vagy lánc, amelynek meghibásodása/elszakadása a motor súlyos károsodását eredményezi. A gyártó által meghatározott időközönként elengedhetetlen a cseréjük.
Haladéktalanul keresse fel szervizünket, ha az alábbi jeleket észleli gépjárműve vezérműszíján:
- Olaj, vagy más szennyeződés került a szíjra,
- Repedések láthatóak a szíj fogárkaiban,
- Fogak sérültek, deformáltak,
- Szíj hátoldaldalán repedések, karcolások láthatóak,
- Szíj széle sérült, deformált.
Mit kínálunk?
Szervizünkben a csereintervallumtól függetlenül is megvizsgáljuk
motorja vezérlését, hiszen az igénybevétel módjától függően akár
idő előtt hibákat vehetünk észre a vezérműszíjon. Ha kétség merül
fel az állapotát illetően, azonnal cserét javaslunk, hiszen a későbbi
meghibásodás okozta károk jóval nagyobb anyagi megterhelést
jelentenek, mint a vezérlés cseréje.
Minden esetben odafigyelünk arra, hogy az Ön járművébe csak a
megfelelő típusú, magas minőségű, odaillő alkatrészek kerüljenek –
így a csere biztosan a kívánt eredményt hozza meg. Ha már megtörtént a baj, akkor is megoldjuk a problémáját.
Vállaljuk a motor teljes felújítását, generálozását is – gépkocsija
ismét üzemképes, tökéletes állapotú lesz.
Miért fontos?
A vezérműszíj elhasználódása üzemzavarhoz, elszakadása súlyos
motorkárosodáshoz vezethet. Már olvasni sem jó, átélni még
kevésbé: dugattyúk törése, szelepek görbülése és törése,
hengerfejek sérülése, sőt, extrém esetben a motorblokk
repedéséhez töréséhez is vezethet. E problémák orvoslása
többszörösen is túlszárnyalja egy teljes vezérléscsere (vezérműszíj,
feszítőgörgő, vezetőgörgő, vízpumpa) árát.
Jó tudni! A vezérműszíj elszakadása nem egy folyamat. Az egyik
pillanatban még az úti célja felé autózik, a következő pillanatban
pedig az út szélén áll járművével, a motorban pedig több százezer
forintos kár keletkezett.
Ezért elengedhetetlen a gyártó által megadott kilométer- vagy
időintervallumban a vezérlés cseréje.
Vezérlés kisokos
Miért felelős a vezérlés a motorban?
A főtengely hajtja a vezérműszíjat, amely a vezérműtengelynek adja
tovább az energiát. Utóbbi vezérli a szelepek nyitását és zárását, így
a motor helyes működését. Dízel motoroknál a
befecskendezőszivattyút, a mai korszerű motoroknál a vízpumpát is
a vezérműszíj hajtja.
Miket kell cserélni a vezérlés cseréjekor?
A vezérlés részei a vezérműszíj, a feszítőgörgő és sok esetben egy
vagy több vezetőgörgő is. Azonban a szíj által meghajtott
alkatrészek is nagy terhelésnek vannak kitéve, a magas forgási
sebesség, a rezgések és a szélsőséges hőmérséklet leronthatja ezek
működését, így amennyiben nem cseréljük ki ezeket a vezérlés
cseréjekor, később károsíthatják az új vezérműszíjat is.
Emiatt technológiai előírás, hogy a szíjcserekor a szíjfeszítő- és
vezetőgörgők mellett a vízpumpát is cserélni kell. Az alkatrészek
vezérműszíjjal együtt történő cseréje megbízhatóbbá teszi a motor
működését, így növeli a jármű menetbiztonságát.
Milyen időközönként kell cserélni a vezérlést?
A gépkocsi gyártója a javasolt karbantartási időközöket km-ben vagy
naptári egységben adja meg. A javasolt időközöket szigorúan be kell
tartani a fogasszíj-szakadás és az ezzel járó esetleges
motorkárosodás megelőzése érdekében.
Meggondolandó! Idősebb használt autó vásárlása esetén érdemes
lehet a vezérlés cseréje, hiszen sajnos előfordulhat, hogy autónk
kilométerórája nem a ténylegesen megtett kilométereket mutatja –
így pedig nem tudjuk betartani a gyártó által megadott
intervallumot.
Ritkán használt autó esetében is érdemes 5-6 évenként cserélni,
hiszen az alkatrészek terhelés nélkül is öregednek – viszont ilyenkor
nehezebb észrevenni a hibákat.
Mit vizsgálnak a vezérlésen?
Szervizünkben szerelőink minden alkalommal több pontot vesznek
figyelembe a vezérlés vizsgálatakor: - Eredeti a szíj, vagy már kicserélt.
- Mikor cserélték utoljára, és az ajánlott kilométer-teljesítmény után
történt-e a csere.
- Milyen állapotúak a vezérműtengely-meghajtó egyéb alkatrészei: a
szíjfeszítő, a szíjtárcsák és a többi, a fogasszíj által hajtott másodlagos
alkatrész, főként a vízszivattyú. Amennyiben ezek állapota nem
kifogástalan, a lecserélt szíj élettartama lerövidül.
- Motorsérülés ellenőrzése – Még abban az esetben sem teljesen biztos,
hogy motorsérülés következett be, amikor a szíjszakadáskor ezt a
gyártó valószínűsíti, ezért a hengerfej leszerelése előtt minden egyes
hengerben ellenőrizni kell a sűrítési végnyomást.
- A szíj fogazata – csak a kifogástalan állapot az elfogadható. A trapéz
alakú, a legömbölyített és a módosított legömbölyített fogazatú szíjak
nem cserélhetőek fel egymással.
- A szíjat nem szabad erővel elcsavarni, belülről kifelé hajtani vagy 25
mm-nél kisebb sugárban meghajlítani.
- A szíjtárcsák és a bordáskerekek jól vannak-e beállítva.
Ha kétség merül fel a szíj állapotát illetően, azt ki kell cserélni!
Az én autómban vezérműlánc van, azt is cserélni kell 5
évenként?
A vezérműlánc „jelzi”, ha cserére szorul. Szakértő szerelőnek
egyértelmű a lánc enyhe, majd erősödő csörgő hangja alapjáraton
és terhelés alatt is. A vezérműláncok élettartama lényegesen
hosszabb, akár elérheti a 200 - 220 ezer kilométert is. Egyes típusoknál a gyár nem adja meg a konkrét csereintervallumot
sem, de ez nem jelenti azt, hogy a lánc és a kapcsolódó alkatrészek örökéletűek lennének.
Motor felújítás
Ha a motor állapota már menthetetlen, úgy szükséges a blokk és a részegységek részleges vagy teljes felújítása. Mivel a motor egy zárt rendszer, az alkatrészek állapotát kívülről megállapítani nem lehetséges. Az, hogy milyen súlyos beavatkozást igényel egy ilyen javítás, csak a motor szétszedését követően lehet megmondani. Pontos árat csak azt követően tudunk kalkulálni, amikor a gépműhely már elvégezte a blokk felső, és szükség estén az alsó részének a vizsgálatát. Célunk minden esetben a gyári minőség visszaállítása. Egy ilyen komoly beavatkozást csak a megfelelő hozzáértésű és felszereltségű szervizre lehet bízni. A javítás általában 1-2 hetet szokott igénybe venni. Természetesen, mint minden munkánkra, erre is teljes jótállást vállalunk. Ha már megtörtént a baj, keressen minket bizalommal és megoldjuk a problémáját!