Járművünk talán legfontosabb rendszere a fékrendszer. Hibás, megbízhatatlan működése nagyon súlyos következményekkel járhat. A mai, modern fékrendszerek számos elektronikus támogatórendszerrel, automatikával, jeladókkal stb. vannak felszerelve, amelyek mindegyike elengedhetetlen a teljes biztonság érdekében.
Fék, menetdinamikai rendszerek
Mit kínálunk?
A fékrendszer teljes átvizsgálásával gondoskodunk arról, hogy Ön utazásai végén biztosan meg tudjon állni. Külön figyelmet fordítunk a különböző segédrendszerek működésére, legyen az ABS, ESP, ASR, aktív kerék-jeladó, de a fékfolyadék forráspontját, a féktárcsákat és a fékbetéteket is ellenőrizzük.Miért fontos?
Talán részletezni sem kell, hogy a fék működési hibái milyen veszélyeket rejtenek magukban. A hiányzó fékerő, a felemásan fogó fékek, a hibás segédrendszerek mind-mind potenciális balesetforrást jelentenek.
A fékalkatrészek igen nagy igénybevételnek vannak kitéve. Ezért is nagyon fontos a fékrendszer rendszeres ellenőrzése, hogy pontos képet kaphassunk a fékek állapotáról.
A fékhibák felismerésén az Ön élete múlhat, ezért is fordítunk különös figyelmet az Ön vezetés közbeni tapasztalataira, például a kormánykerék remegésére, fékzajokra, fékezés közbeni kormánymozdulatokra stb.
Fékrendszer kisokos
Mi a fékrendszer feladata?
A fékberendezések feladata a gépkocsi sebességének optimális feltételek melletti csökkentése, megállítása és az álló gépkocsi rögzítése. Az üzemifék-berendezést lábbal, a rögzítőféket kézzel (egyes modellekben ezt is lábbal) kell működtetni. Az üzemi fék hidraulikus, a rögzítőfék mechanikus rendszerű.
Mik a fékrendszer részei?
A legfontosabb alkatrészei: féktárcsa + fékbetét vagy fékdob + fékpofa, féknyereg, fékcsövek, főfékhenger, fékmunkahenger, fékerőszabályozó, fékszervó.
Fizikailag a fék a kerekek mozgását súrlódva lassítja, így a mozgási energiát hőenergiává alakítja. Ezt a hőenergiát a féktárcsák és a fékdobok adják le közvetlenül a levegőnek.
Mik a leggyakrabban cserélt alkatrészek?
A fékrendszer egyes alkatrészeit kopó alkatrészekként jellemezhetjük, hiszen ezeket éri a legtöbb mechanikus behatás. Ilyenek a fékbetétek, a fékpofák, a féktárcsák és a fékdobok.
A féktárcsa öntöttvasból, acélöntvényből vagy temperöntvényből készül. Ezeket érik a legnagyobb hatások, ezért különleges kialakításuk miatt gyorsabban tudnak lehűlni, valamint gyorsabban „lerázzák” magukról a fékport, így nagyobb marad a fékhatás.
A fékbetétek anyaga nagy súrlódási erőt kell keltsen, ezért kialakításuk során ásványi, fémes, kerámia vagy szerves anyagú súrlódóanyagokat kötnek meg töltőanyagokkal. A régebbi fékbetéteket gyakran azbeszt súrlódóanyaggal készítették, de egészségre ártalmas volta miatt mára már lecserélték, helyette fémszövetet, üveg-, szén- vagy aramidszálakat használnak.
A mai autókban fékdobot és fékpofát már csak a hátsó tengelyeken alkalmaznak. Fékezéskor a fékmunkahengerek segítségével nekinyomódik a fékpofa a fékdobnak, ezáltal létrejön a súrlódás és lelassul az autó. Hatásfoka alacsonyabb a tárcsafékekhez képest.
Mikor érdemes cserélni a fékbetéteket és féktárcsákat?
A gyártók által megadott minimum kopási vastagságot elérve mindenképpen fontos a csere. A minimum vastagság alá kopott féktárcsák hőleadási képessége csökken, így hamarabb felmelegszenek – ez csökkenő fékhatást, megnövekedett fékutat, ezzel pedig balesetveszélyt jelent.
Féktárcsát nem egyenletes kopás vagy „váll” képződése esetén is érdemes cserélni.
A fékbetéteket csak akkor kell cserélni, ha a súrlódó rész a megengedett vastagság alá kopott. Erre a régebbi autókban fémes hang figyelmeztet, az újakban elektronikus kopásjelző.
Mit kell tenni a fékolajjal?
A fékolaj a fékrendszer fontos része – speciális hidraulika olaj, amely a pedálra kifejtett erőt a mozgó alkatrészekhez juttatja. A fékolaj is folyamatosan elhasználódik, buborékok képződhetnek benne, és mivel a levegő (a folyadékkal szemben) összenyomható, ezért rontja a fékezés hatásfokát. Évente érdemes ellenőriztetni a fékolajat is.